Новини

На Хмельниччині обговорили надзвичайно актуальне питання впровадження ринку землі

У рамках програми «Діалоги про Україну» 25 жовтня м. Хмельницькому відбулася зустріч хмельничан із представниками команди Президента для обговорення земельних питань. Участь у заході взяли т.в.о. голови Хмельницької облдержадміністрації Володимир Кальніченко та директор Департаменту агропромислового розвитку Олег Омелянюк. Основна мета проведення таких регіональних форумів - почути думки і пропозиції щодо земельної реформи з усіх сторін.

Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тарас Висоцький, уповноважений Президента України із земельних питань Роман Лещенкота експерт з земельних питань Сергій Біленко презентували присутнім плани Уряду стосовно зміни системи управління земельними ресурсами.

 

Запровадження обігу земель:

Купувати землю зможуть:

  • Громадяни України;
  • Юридичні особи, утворені за законодавством України;
  • Територіальні громади та держава;

Купувати землю не зможуть (до 1 січня 2024 року):

  • юридичні особи, бенефіціарним власником (контролером) яких є іноземці, особи без громадянства, юридичні особи, створені за законодавством іншим, ніж законодавство України, іноземні держави;

Обмеження максимальної площі у власності (контроль за кінцевим бенефіціаром):

  • до 35% на території однієї об’єднаної територіальної громади;
  • до 8% на території області;
  • до 0,5% на території України.

Реєстрація цін угод купівлі-продажу та оренди;

Можливість викупу фермерськими господарствами земель постійного користування у розстрочку без торгів за ціною НГО;

Запровадження нового виду санкцій: «заборона на набуття земельної ділянки у власність» для унеможливлення володіння землею громадянами РФ;

Набуття чинності законом з 01 жовтня 2020 року.

Моніторинг земель та антимонопольні обмеження:

  • Контроль за дотриманням обмежень щодо концентрації земель здійснюватиме Антимонопольний комітет України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
  • Впроваджується система збору та аналізу даних, а також моніторингу земельних відносин на основі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного Земельного Кадастру, системи електронних торгів;
  • Кабінет Міністрів України буде наділений повноваженнями забороняти набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих ближче, ніж 30 км до Державного кордону України для юридичних осіб, чий кінцевий бенефіціарний власник (контролер) є іноземцем чи особою без громадянства земельної ділянки у власність.

Здешевлення кредитів для аграріїв:

  • На програму «Здешевлення кредитів сільськогосподарським товаровиробникам для купівлі земель сільськогосподарського призначення» виділено 4,4 млрд гривень;
  • Здешевлення кредитів до 3-7%;

Моделі компенсації:

  • Компенсація відсотків за кредитом у розмірі облікової ставки НБУ;

та/або

  • Одноразова компенсація тіла кредиту у розмірі облікової ставки НБУ;

Передача земель територіальним громадам:

  • Землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, на яких розташовані об’єкти державної власності) передаються у комунальну власність територіальних громад.

Функції контролю:

  • Держгеокадастр позбавляється контролюючих функцій;
  • Здійснюється передача функцій контролю:
  • за самовільним зайняттям земельних ділянок - сільським, селищним, міським радам;
  • за правопорушеннями, що мають екологічний характер – Державній екологічній інспекції;
  • інших контролюючих функцій – обласним державним адміністраціям.

Переважне право орендаря:

  • Орендодавець зобов’язаний повідомити в письмовій формі цінним листом з описом вкладень та повідомленням про вручення орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається;
  • Дарування особам  виключно 1 та 2 ступеня споріднення (подружжя, батьки, діти, брати, сестри, тощо.);
  • Внесення земельної ділянки до статутного капіталу без згоди особи, яка має переважне право, не допускається;
  • При посвідченні договорів про відчуження земельних ділянок нотаріуси зобов'язані перевіряти дотримання переважного права;
  • У разі продажу земельної ділянки з порушенням переважного права купівлі орендар може пред'явити до суду позов про переведення на нього прав та обов'язків покупця.

Боротьба з рейдерством:

  • Припинення діяльності «акредитованих суб'єктів у сфері реєстрації» (комунальних і державних підприємств). Біля 80% рейдерських захоплень відбувалося саме через них.
  • Підвищення відповідальності за порушення правил реєстрації правочинів та  нотаріального посвідчення правочинів;
  • Забезпечення можливості встановлення власником майна вимоги щодо нотаріального посвідчення правочину;
  • Налагодження кращої взаємодії між реєстрами та більш ефективний доступ до реєстрів державних органів та реєстраторів.

Дерегуляція у сфері землеустрою:

  • Мінімізується особистий контакт громадянина із чиновником Держгеокадастру. Документація із землеустрою перевірятиметься лише на фінальному етапі при внесенні ділянки до Державного земельного кадастру;
  • Надання можливості подання заяви про внесення відомостей до кадастру в електронній формі;
  • Надання прямого доступу органам місцевого самоврядування до Державного земельного кадастру;
  • Встановлення спрощеного порядку визначення меж громад. Єдине погодження, яке необхідно буде отримати громаді, – погодження суміжної громади;
  • Надання документації із землеустрою та відомостей про оцінку земель статусу публічних, відкритих та загальнодоступних даних;
  • Запровадження страхування професійної відповідальності виконавців робіт із землеустрою як альтернативи державному контролю.

Запровадження електронних торгів:

  • Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на конкурентних засадах через електронний аукціон;
  • З метою обмеження зриву аукціонів збільшується розмір гарантійного внеску, який не може становити менше:
  1.    30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки;
  2.    30 відсотків стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою.
  • Підписання договору здійснюється автоматично за допомогою електронних цифрових підписів;
  • Орендар має переважне право на викуп, якщо бере участь у торгах;
  • Стартова ціна для державних та комунальних земель не може становити менше НГО;
  • Максимальний розмір лоту для державних та комунальних земель не повинен перевищувати до 20 га для надання можливості малим та середнім господарствам брати у них участь.

Після презентації напрацювань із земельної реформи відбулася дискусія, під час якої присутні місцеві аграрії задали запитання експертам, а також надали свої зауваження та побажання. Усе було зафіксовано для подальшого опрацювання.

Відео